5 اشتباهی که نباید در بازاریابی انجام دهید

5 اشتباهی که نباید در بازاریابی انجام دهیدمقدمه:

شرکت ها  و صاحبان کسب و کار بدلیل مشغولیت بالای اجرایی و درگیرشدن همه جانبه در حوزه های مالی، حقوقی، نیروی انسانی و غیره بعضا و ناخواسته اشتباهاتی را انجام میدهند که نامحسوس میباشند ولی اثر منفی و ضعیف کننده ای روی فعالیت بازاریابی شرکت دارد و نرخ توسعه فروش را محدود میکند. در این جا، 5 اشتباه متداولی که در مشتریان خود دیده ایم را بیان میکنیم و امیدواریم مفید واقع گردد.

1-    دنبال اجرای هر ایده ای نروید

شرکتی اخیرا با ما ارتباط گرفته بود که کاملا مصداق به دنبال هر ایده ای رفتن بود. این دوست ما با شنیدن این مطلب که وبلاگ، ابزاری ارزشمند در حوزه بازاریابی اینترنتی است، 50 وبلاگ را در محل های مختلف ایجاد کرده بود. این دوست ما هیچ از خود یا یک متخصص نپرسیده بود که این وبلاگ ها چقدر میتواند اثرگذاری در کار خودش داشته باشد. مطمئن هستم ایشان 50 ساعت نفر روی این امر وقت گذاشته است ولی خروجی مناسبی حاصل نخواهد شد چون وبلاگهای ایشان حتی در صفحات 60 به بعد گوگل نیز نمایش داده نخواهد شد.

واقعیت امر این است که هر ایده ای که میشنویم ملزومات و پیش نیازهایی دارد و در حین انجام آن نیز کیفیت حداقلی باید رعایت شود، وگرنه عمر و هزینه ما به هدر رفته است.

2-    همه را مشتری خود فرض نکنید

شرکتی را میشناسم که کالای ساختمانی تولید میکند و هر وقت از او در مورد مشتریانش سوال میشد همه افراد و همه صنایع را مشتری خود میدانست. در عمل نیز از پیمانکاران بزرگ ملی یا خرده فروش مغازه را مشتری خود دانسته بود  سعی در ارتباط با آنها گرفته بود.

واقعیت امر این است که هر چه قدر دامنه مشتریان هدف خود را ریزتر کنید، همان قدر شفافتر ابزارهای بازاریابی را میتوانید انتخاب کنید تا مشتریان را به سمت خود هدایت دهید. مطمئن باشید نوع ارائه و موضوعاتی که در تعامل با مشتریان بزرگ دارید با مشتریان خرد متفاوت هست و مطمئنا مشتریان این تفاوت را حس میکنند و ممکن نیست شما با سطح کاتالوگ، سایت و نوع ارائه خرده فروشانه رفتار کنید ولی بتوانید از یک پیمانکار بزرگ قرارداد فروشی بگیرید. چون مشتریان ما بدلیل اینکه باید هزینه ای پرداخت کنند، حساس تر از ما هستند.

3-    فکر نکنید تمام بازار را میشناسید و همه چیز را میدانید

کلمه "معلومه" پاسخی روتین است که در جواب به سوالات "آیا برنامه بازاریابی دارید؟" شرکت ها بیان میکنند.  یادم میآید از یک شرکت خدمات فنی در مورد رقبایش پرسیدم و سه تا اسم به ما گفت. هفته ی بعد وقتی 15 اسم از رقبایش که به تازگی فعال شده بودند به او گفتیم تازه از حرف خود کوتاه آمد که خلا اطلاعاتی در مورد بازار دارد.

واقعیت مطلب این است که مغز انسان داده های محدودی را هم زمان میتواند پردازش کند. و با بزرگ شدن بنگاه ها ، مالکین و مدیران آنها درگیری های متعددی پیدا میکنند و تسلط اطلاعاتی و تحلیلی خود را نسبت به رقبا و بازار از دست میدهند. در میان این غفلت رقبای جدید با توجه به نوآوری و تکنیک های جدید رشد میکنند و سهم بیشتری از بازار میگیرند. لذا باید به داده ها در مقاطعی با دیده شک بنگریم و جهت به روز بودن داده ها تحقیقات بازاریابی بی طرفانه انجام دهیم.

4-    همه کارها را خودتان انجام ندهید! یک دست و چند هندوانه!!

به تازگی یک مشتری داشتیم که بدنبال صادرات به کشور همسایه بود. اصرار داشت برای شناسایی بازار حضوری یه سفر برود. با توجه به هزینه های بالای سفر پیشنهاد دادیم که یک گزارش تحقیقات بازار تهیه شود و از منابع مختلف حتی اینترنتی استفاده شود تا ارزان تر انجام شود. مشتری ما سریعا تصمیم گرفت به کلاس زبان برود و کامپیوتر یاد بگیرد تا تحقیقات بازاریابی انجام دهد.

دنیای امروز تخصصی شده است و باعث شده یک متخصص تحقیقات بازاریابی که سالها درس خوانده است و فعالیت اجرایی انجام داده است، با سفارش یک پروژه، عملا چکیده این علم و تجربه را شما دریافت میکنید. باور کنیم دنیای تخصصی علاوه بر ارزان تر بودن، کیفیت بالاتری در خدمات را مهیا میکند.

5-    فکر نکنید تجارت شما سنتی است!!

مدتی قبل دوستی پیش ما آمده بود تا برای شکل گیری یک تجارت در فضای وب (اینترنت) کمکش کنیم. دوست ما افسوس میخورد چون یک نفر دیگر سایتی برای فروش مرغ و متعلقاتش راه اندازی کرده بود. واقعیت این است که سنتی ترین تجارت های ایران در حال تحول هستند و شما حتما آقای واکسی که اینترنتی سفارش میگیرد و واکس کفش میزند را میشناسید. اگه به روز نباشید و با آگاهی از تکنیک های جدید حتی مواردی مانند شبکه های اجتماعی فعالیت نکنید، باید منتظر رشد رقبای نوآور و خلاق در کنار خود باشید.

دیدگاه‌ها   

0 # االلهوردیزاده 1393-04-13 18:37
سلام و تشکر از مطلب کوتاهی که ارائه کرده بودید،
به تازگی وارد بازار کسب و کار در حوزه مواد غذایی شدم که در فاز اول یک سوپرمارکت 400 متری راه اندازی شده است. برای جذب مشتری و نگهداری آن لازم می دانم که از تجربیات و دانش شما استفاده کنم. اگر ممکن است راهنمایی کنید. با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علیرضا مسجدیان 1393-05-15 16:36
حتما با ایمیل شما تماس خواهد گرفته شد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علی 1393-04-12 09:31
با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # Mohsen M 1393-04-10 03:05
آقای مسجدیان بسیار عالی و مفید بود . ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما تماس بگیرید: تهران، چهارراه حضرت ولی عصر (عج)، مجتمع تجاری-اداری ابریشم، واحد 501

تلفن: 66976899-021    ::    66976889-021    ::    66976885-021

info@nurconsulting.ir

در شبکه‌های اجتماعی با ما همراه باشید

Linkedin Google Plus  Aparat