9 دلیل شکست شرکت های نوپا

من هیچ وقت اولین تجربه دفتر مالکیت معنوی خودم را فراموش نمیکنم. داستان قدیمی میباشد و به جهنمی در سیلیکون ولی مربوط میشود. آن شرکت مانند یک سوارکاری خوب بود تا وقتی که شکست خورد. کسب و کار ما توسط یک مشکل سنگین مانند یک گوریل نابود شد و ما نتوانستیم حتی تکه ای از باقیمانده آن کسب و کار را نگه داریم.

من همیشه طرفدار یادگیری از شکستها بوده ام، لذا برخلاف بیشتر برادران بنده که در زمینه فناوری پیشرفته فعالیت دارند و علاقه دارند در مورد موفقیت ها صحبت کنند، من بیشتر دوست دارم کمک کنم به شرکت های نوپا تا از فاجعه شکست جلوگیری شود و بتوانند به مرحله بعد بروند. من بیشتر میگویم "تلاش کنید" به خاطر اینکه تعداد کمی تلاش میکنند و بقیه سخت کوش نیستند. این طبیعت حیات است.

در هر موردی، من نگرش شفافی برای حمایت از بنیانگذاران کسب و کار داشته ام. در این مقاله 9 عامل شکست خوردن شرکت های نوپا را بیان میشود.

1- کارآفرین در خلا زندگی میکند

برای کارافرین راحت میباشد که روی یک موضوع بسیار تمرکز کند، یا در چشم انداز خودش درگیر شود که منجر شود هدف شرکت را گم کند. این مشکل واقعا جدی است و ارزش این را دارد که یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر با شما شریک شود،‌چون آنها نسبت به عملکرد و استراتژی شما بازخورد ارائه میکنند و نمیگذارند درگیر و غرق تفکرات خود شوید.

2- ایده کارآفرین به تنهایی یک مشکل بزرگ را حل نمیکند

مطابق جمله قدیمی، "هر چیزی که میتوانست اختراع شود،‌اختراع شده است"، با توجه به پیچیده تر شدن جهان،‌مشکلات و مسائل بیشتری نیز وجود دارد. لذا باید در جهان امروز راه حل های کارآمدی برای حل مشکلات بزرگ ارائه دهیم و یک محصول یا خدمت جزئی خریدار کمی دارد.

3- نقدینگی تمام شده است

برای هر بنیان¬گذار که شرکت نوپا خود را مدیریت میکند ، صدها یا هزاران موقعیت پیش میاید که نقدینگی تمام شده باشد ولی چون نمیخواهند یک تیکه از این کیک را از دست دهند و با واقعیت روبرو شوند، لذا برنامه ریزی و هدف گذاری نمیکنند تا مشخص نشود کی بی پول میشوند. توجه شود شرکت نوپا نرخ سوخت و مصرف سرمایه بالایی دارد.

4- آنها مفاهیم را اختراع کرده اند نه محصولات کاملی

ایده ها و نوآوری ها جذاب هستند،‌ اما مشتریان و تجار به شکل عمومی محصول کاملی را که مورد نیاز باشد میخرند. این یک دنیا اختلاف میباشد با تولید یک ایده یا اختراع نصفه و نیمه.

5- اختلاف بزرگی بین استراتژی ها وجود دارد

یک عکس کارتونی قدیمی وجود دارد از دو دانشمند که روبروی تخته سیاهی پر از معادله قرار گرفته اند. رایت اسمک در وسط تخته میگوید " وقتی یک معجزه رخ میدهد...." برخی از فاصله ها شکل میگیرند، واقعیت این است برخی اوقات اشتباهات و موارد کوچکی مانند نحوه تهیه مواد اولیه ارزان قیمت یا تهیه تمام زیرساخت و امکانات لازم باعث نابودی شرکت میشود.

6- تیم کارآفرین آنچه که باید داشته باشد را ندارد

برخی از بنیانگذاران شرکت ها نمیتوانند کار خود را پیگیری کنند. دیگران نیز با شکست خوردن استراتژی های اولیه دلسرد میشوند و دیگر نمیتوانند روزانه و شبانه برای رسیدن به هدف دوردست خود فعالیت کنند. هر شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر به شما میگوید که قسمت زیادی از سهم سرمایه گذاری آنها آوردن تیم مدیریت است.

7- رقبای شما که راه حل های آماده دارند به سادگی رقابت را رها نمیکنند

هر شرکتی با هر محصولی از دیسک ها و چیپست های سیموس تا مداد و کاغذ، با موانعی برای سرنگونی کسب و کار خود روبرو است.  برخی وقت ها فارغ التحصیلان قدیمی دانشگاه ها با سعی و خطای خود شرکت هایی قوی را میسازند و به نقاطی میرسند که کسی انتظار را ندارد و به عنوان رقیب شما موفق میشوند.

8- بازار یا روی شرکت شما خراب میشود یا در خلاف جهت حرکت میکند

بازار یک پدیده پیچیده است با اجزای در حال حرکت مختلف که به سختی پیشبینی میشود. به علاوه، بسیاری از کارآفرینان این واقعیت را قبول ندارند و به آن توجه نمیکنند. به قول وین گریتسکی بزرگ" من به جایی با اسکیت و سریع میروم که جن آنجا بروند، نه جایی که جن قبلا آنجا بوده است".

9- کارآفرینان به توصیه غلطی از یک فرد اشتباه گوش میدهند.

یک پدیده همه گیر بین کارآفرینان این است که تعداد اطلاعات در ذهن آنها افزایش یافته و کیفیت اطلاعات کمتر شده است. این مطلب به این معنا است که کارآفرینان توصیه های بدی از منابع اطلاعاتی اعتبارسنجی نشده دریافت نکرده اند. بدترین مطلب اینجاست که وقتی کارآفرین توصیه خوبی را دریافت میکند که با اطلاعات قبلی تضاد دارد، نمیتواند جایگاه و صحت مطلب را ارزیابی کند. این یک واقعیت بد است.

مطمئنا مهمترین توصیه ای که میتوانم برای شما داشته باشم این است که اگر شرکت نوپای شما شکست خورد، بسیار ارزشمند است تا بررسی کنید چه چیزی اشتباه شکل گرفته بوده است، این تنها راه برای بهبود توانمندی خود در راستای انجام قوی تر ایجاد یک کسب و کار میباشد و اگر فکر میکنی دفعه دیگری در راه است تا شرکتی راه بندازی، این لیست نه گانه میتواند شما را کمک کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما تماس بگیرید: تهران، چهارراه حضرت ولی عصر (عج)، مجتمع تجاری-اداری ابریشم، واحد 501

تلفن: 66976899-021    ::    66976889-021    ::    66976885-021

info@nurconsulting.ir

در شبکه‌های اجتماعی با ما همراه باشید

Linkedin Google Plus  Aparat