تشریح فضای کنونی تولید

برای اینکه سریع به اصل مطالب بپردازیم مبحث را به دو سر فصل اساسی تقسیم می کنیم.

  1. مطلوب در فضای تولید چه چیزی است؟
  2. مشکلاتی که گریبان گیر آن هستیم چیست؟

بر این اساس 10 موضوع برای ارایه انتخاب شد و برای هر کدام از دو جهت توضیحی مختصر تحریر گردیده است.

  1. تحقیقات اولیه در حد کفایت

مطلوبات

تحقیقات و تهیه برنامه های اولیه لازم است. همه را باید تدوین و مکتوب کرد. البته آنقدر در این مرحله نمانیم که از اصل دور بیافتیم. حس کردید به حد کفایت رسیده وارد مرحله بعدی شوید. در طی فرآیند هوشیار باشید که به هر مطلبی بر خوردید که می بایست شکافته و تحلیل شود، به بررسی آن بپردازید و نتایج را در همین مدارک مکتوب و ثبت و ضبط نمایید. این مدارک بخشی از نقشه راه شما هستند و شما را در مسیری مطمین به جلو هدایت می کنند.

مشکلات مرسوم

الان برای تحقیقات به تجربیات و حس خودمان بسنده می کنیم و نتایج هم عمدتا در ذهنمان است. در روشهای طراحی کسب و کار است وقتی شما مطالبتان را در آنها ترسیم می کنید نتایجی دریافت می کنید که اذعان خواهید داشت درست است و من در ذهنم به آن نرسیده بودم.

وقتی برای رسیدن به چیزی عجله می کنیم نتیجه این می شود.

  1. حمایتهای دولتی بسیار مهم است.

مطلوبات

کارهای بسیاری است که ریشه و منشا آن فقط در ید مدیران دولتی است و متولیان این بخش با سیاست گذاری درست می توانند یک کار نشد را شد کنند.

مشکلات مرسوم

مدیران دولتی هنوز در حال سعی و خطا هستند. عدم ارایه اطلاعات درست و انجام فرآیندهای اداری دولتی و گزارشهایی که باید در سایتهای مرجع دولتی بیاید مشکلات عدیده ای به همراه دارد. امروزه آنقدر رقابت بالا گرفته که بر پایه گزارشهای دقیق و مستند می توانید تولید خوب و منطقی داشته باشید. گزارشهای واردات، حجم مصرف و . . .

حمایتهای مالی، معافیتها، وامهای کم بهره جهت توسعه، تشویقهای بیمه و مالیات برای ایجاد اشتغال، کارآفرینی در مناطق محروم و خیلی موضوعات دیگر بر روی بسترهای سیستم دولتی سوار است. شاید بشود بگوییم جای چند تن از مدیران چابک خصوصی در بخش دولتی خالی است.

چند سال پیش ما خواستیم به کشور پاکستان شیرآلات صادر کنیم، طی جلسه ای با یکی از تجار پاکستانی متوجه شدیم آنقدر مالیاتهای گوناگون دولت پاکستان به ما تحمیل خواهد کرد که بازاری را که فکر می کردیم وسیع و در دسترس است و خیلی مشکلات کشورهای دیگر را نداریم، با هیچ الگویی نمی توانیم ورود کنیم. دلیلش این بود که تولید کنندگان پاکستان به حدی رسیده بودند که دولت تشخیص داده بود واردات نباید اتفاق بیافتد.

اگر بستر IT در ساختار دولتی توسعه یابد در کوتاه مدت بهره ها خواهیم داشت.

  1. بهره بردن از پیمانکاران و تولیدکنندگان جزء

مطلوبات

بهره بردن از پیمانکاران و تولیدکنندگان جزء از پایه های یک تولید خوب بوده و از ارکان کیفیت است. شما می توانید در مدیریت مجموعه بی نقص عمل کنید ولی به شرط آنکه زیر مجموعه های شما کار خود را در حد نیاز شما تحویل دهند در غیر اینصورت کار به بحران خواهد خورد.

مجموعه شما از نقطه ای که ضعیفترین پیمانکار به شما خدمات می دهد شکست خواهد خورد.

می گوییم استحکام یک زنجیر به اندازه استحکام ضعیف ترین حلقه ی آن است.

بیاییم در هر سطحی که هستیم یک پیمانکار خوب برای کارفرماهایمان باشیم.

مشکلات مرسوم

پیمانکاران خیلی فکر اعتبارشان نمی باشند، کسی به یک پیمانکار نمی گوید با تو کار نمی کنم چون فلان شرکت در فلان جا ذکر کرده که از تو راضی نیست. پیمانکار و تولید کننده بد همچنان پا برجاهستند.

بدلیل مشکل عدم تمرکز که متاسفانه فراگیر است، پیمانکار اگر از اینجا نفروشد می رود جای دیگر پول در می آورد در صورتی که اگر فقط در این کارگاه یا کارخانه تمرکز می کرد بیشتر به فکر آن بود که مشتری با لب خندان و راضی برود بیرون.

حقیقتش مشکل عمده را در این می دانم که پیمانکاران و تولید کنندگان از بی اعتباری نمی ترسند و دقت کافی در کیفیت خدمات خود نمی کنند وگرنه می توانند محصول با کیفیت تولید کنند و تحقق این امر یعنی بالا رفتن کیفیت در تمامی شوون زندگی امان.

  1. تمرکز فکر و سرمایه تولیدکنندگان بر تولید یک کالا یا یک گروه کالایی

مطلوبات

آنقدر واضح است و همه مبتلی به آن هستیم که شرح نمی خواهد. وقتی کاری را شروع کنید که می توانید تمرکز کنید یا بعبارتی وقتی کاری را شروع کردید تمرکز کنید. اگر به بحران خورده اید باز هم تمرکز بخشی از درمان است. تمرکز بر کسب و کار و کلیه حواشی آن.

مشکلات مرسوم

کیفیت پایین به دلیل عدم تمرکز، عدم تمرکزی که در تمام زنجیره تامین معمولا دیده می شود. در منافع مالی دیده می شود، در آرامش مدیران و پرسنل دیده می شود.

حواسمان باشد هر وقت دیدیم از ریلها جدا شده ایم به مسیر برگردیم.

  1. برنامه ریزی برای فروش و در صورت امکان صادرات

مطلوبات

حتما از ابتدا فروش و خصوصا صادرات (در صورت امکان) را ببینید. از فکر کردن به صادرات نترسید خیلی جای کار دارد. اگر اطمینان کامل برای این بخش دارید به تولید وارد شوید وگرنه هیچ معجزه ای قرار نیست اتفاق بیفتد. روی کاغذ بنویسید و بدهید مشاوران و متخصصان غلط گیری کنند. به عقیده بنده این قسمت بیش از نیمی از کل کار است.

مشکلات مرسوم

استراتژی های فروش لنگ می زند. نمی دانیم بر پایه چه اصولی و با چه منطقی قیمت گذاری کنیم. چه تیمی با چه توانایی هایی می خواهیم. برنامه بازاریابی ؟ تبلیغات ؟ تخفیفات و پاداش فروش ؟ و . . . برای اینها چه برنامه و مدارکی داریم.

  1. فرهنگ تجار و بازرگانان

مطلوبات

تجار ما باید برای منفعت شخصی خود باعث ورشکستگی یک شخص یا صنعت نشوند. رقابت حق است ولی قوانینی وجود دارد که وقتی در یک اکوسیستم کار می کنیم باید مراعات همدیگر را بکنیم. برای یک تاجر و بازرگان آنقدر موضوعات کاری وجود دارد که می تواند برای10 ساعت کار روزانه خود فعالیتهایی بکند که دیگر فعالان حوزه های اقتصادی از وجود ایشان بهره ببرند تا اینکه به سختی بیافتند. حرکتهای رو به جلو از من شروع می شود، از خود من.

وقتی بحث فرهنگی را باز می کنیم یعنی فرهنگ من مصرف کننده، من تولید کننده، من بازرگان، من کارمند دولت، من مدیر تصمیم گیر دولت، همه باید خود را موثر ببینیم و نقش خود را پر رنگ بدانیم و برای پیشبرد فعالیتهای اقتصادی فضایی که در آن هستیم تلاش کنیم. اینکه وقتی همه با هم هستیم آسایش و آرامش بیشتری خواهیم داشت که نیاز به توضیح ندارد.

این یعنی لذت غیر مادی کار و تلاش.

مشکلات مرسوم

هر کسی به فکر خودش است. بلایی که بر سر صنعت نساجی آمد.

در این سالها بودند کسانی که کمی زبان انگلیسی می دانستند و دو تا سفر خارجی رفته بودند و انرژی و تخصصشان را صرف تجارت کردند و هر کاری که خواستند با واردات کردند تا از گوی رقابت جا نمانند.

پایه های کسب و کارمان را طوری بچینیم که برای بقا هر کاری نکنیم. پایه های فرهنگی کسب و کارمان را و شاگردانمان را، طوری بسازیم که هر کاری نکنند و فردا در دوران بازنشستگی سر انگشت نگزیم که چه بازاری تحویل نسل بعدی دادیم.

  1. فرهگ مصرف کنندگان

مطلوبات

فرهنگ سازی برای مصرف کنندگان و جوشش این شعور، نیاز است. اینکه یک جامعه مصرف کننده می تواند به بهترین شکل تولیدکنندگان و اکثر فعالان اقتصادی را تربیت کند، بر همگان واضح و مبرهن است. این فرهنگ از من شروع می شود. چه بخرم، چه نخرم، از چه کسی بخرم و از چه کسی نخرم.

مشکلات مرسوم

با هر فرهنگ، مکتب و تفکری که هستیم وقتی در یک کشور زندگی می کنیم باید رفتار مصرف کنندگی امان در راستای اصول آن کشور باشد. منظورم اصول مدون دولتها نیست، با خودمان کار داریم.

آنجاییکه می خواهیم تولید کننده را تربیت کنیم که از تو نمی خرم چون کیفیت مطلوب مرا رعایت نمی کنی و از تو می خرم که امروز بهتر از دیروزت هستی.

دین بزرگی بر دوش داریم.

  1. مدیریت تولید

مطلوبات

برنامه های مکتوب داشته باشیم، ساختار سازمانی درست بچینیم، نیروی متخصص و با تجربه بگیریم و نگه داریم و از نتایج تحقیقات روز دنیا بیشتر استفاده کنیم. به رقبا به چشم رفقا نگاه کنیم و بعضی وقتها فکر نکنیم که مصرف کننده را گول می زنیم و او نمی بیند، کیفیت حرف خود را خواهد زد و ما داریم ریشه به تیشه خود می زنیم.

مشکلات مرسوم

تعداد بیشماری از تولید کنندگانمان چالش دارند و متاسفانه از تولید سرخورده شده اند. یکی از مهمترین دلایل این است که مدیریت تولید را نمی دانند. منظورم صرف فرآیند فرآوری و تولید کالا است. برای خودش تخصصی است که باید دست کاردان باشد. بیایید با انگیزه های مختلف که تخصص را چاشنی ندارد اقدام به تولید نکنیم. در تهایت هم خودمان ناراضی هستیم و آرامش و آسایش را از دست می دهیم و هم مصرف کننده را از دست می دهیم. بعد می گوییم ما که نیتمان خیر بود، می خواستیم چند نفر نان بخورند، می خواستیم از خارج نیاید، می خواستیم صادرات بکنیم و . . .

خسر الدنیا و الاخره

ای وای که کم نداریم انسانهایی شریف که به این جمله متصف شده اند.

کارآفرین، سرمایه گذار، آقای دکتر، دلسوز فضای کسب و کار و . . . اینها لزوما تولید کنندگان خوبی نیستند ولی دارند تولید می کنند و هم خودشان ناراضی هستند و هم مصرف کننده.

  1. مدیریت منابع انسانی

مطلوبات

در پی موضوع مدیریت تولید باید مطرح کنم که تخصص نیروی انسانی و نیروهای متخصص و با سابقه بسیار مهم است. هر چند با مدیریت دانش و با استفاده از نرم افزارها و ماشین آلات سعی بر کمرنگ تر کردن نسبی آن داریم و فرآیندها را می خواهیم اصلاح کنیم، ولی باید تمام قوایمان را برای مدیریت صحیح منابع انسانی که بزرگترین منبع سرمایه ای هر سازمان است بسیج کنیم.

مشکلات مرسوم

نه کارفرما خیلی تلاش می کند نیروهایش را نگه دارد و نه کارگر و کارمند خیلی سعی می کنند تا در همین جا بمانند و با شرکتشان با هم رشد کنند. فکر می کنند که این شرکت دیگر قابلیت بالا بردن مرا ندارد. اگر سالها اینجا کسب تجربه کرده اید پس آینده هم همین شیب صعودی را خواهید داشت. نگاه تیزبین می خواهد و پرسنل ما کمتر این دید را دارند. می روند به جای جدید و چیزهای جدیدی را مجبورند یاد بگیرند و فکر می کنند دارند پیشرفت می کنند حال آنکه هم خودشان را به دردسر انداخته اند و هم شرکتشان را و هم کل جامعه را و حاصل همان داستان اقیانوس با عمق یک وجب خواهد بود که . . .

  1. ماشین آلات تولید

مطلوبات

برای تولید مناسب ابزار مناسب نیاز است. از لحاظ هزینه و درآمدهای سرمایه گذاری بررسی کنیم و هر وقت توجیه دارد اقدام کنیم. استخوان لای زخم نگه نداریم. این یک بررسی ریاضی است به همراه تحلیلهای جامع مدیریتی که البته به کمک مشاوران خبره هر صنف که نسبت به بازار و آینده آن کسب و کار نظر دارند کار سختی نیست.

مشکلات مرسوم

تکنولوژی، ابزار و ماشین آلات خیلی سریع در حال پیشرفت هستند. با نمایشگاهها و ارتباطات صنفی و غیره در جریان آنها باشیم و از آنها بهره ببریم. اگر نمی توانید با تکنولوژی پیش بروید پس به نظر می رسد مدل کسب و کارتان به چالش خورده، دقت کنید و زودتر تصمیم های استراتژیک بگیرید.

به راحتی می توانید با بررسی های اقتصادی از میزان سرمایه برای توسعه ماشین آلات، افزایش در تولید، بررسی قیمتها، میزان فروش، سود مجموعه و . . . جواب را پیدا کنید که با آمدن ماشین آلات جدید تکلیف من چیست.

از تصمیم گیری در این موضوع نترسید، مشاورانی هستند که بهترین مشاوره های تخصصی را ارایه می دهند و شما به راحتی ادامه خواهید داد.

بامید بهتر شدن فرهنگ تولید

موفق باشید